Якщо коротко відповісти на основне питання нашої сьогоднішньої статті, то для старту бізнесу на основі оптової торгівлі потрібно: чітко вибрати сферу діяльності та товар, підібрати та зареєструвати КВЕД, знайти та домовитися з постачальниками, підготувати приміщення чи точку, а також обладнання та найняти персонал, якщо потрібно. Далі ми докладно розберемо усю схему підготовки до заробітку на основі оптової реалізації товарів фізичними особами-підприємцями в Україні.
Первинний вибір схеми роботи
Основну увагу на початковому етапі слід приділити теорії. Відштовхуючись від того, яку нішу ви хочете зайняти, яку стратегію просування виберете основний, а також від того, на які обороти претендуєте, потрібно вибрати відповідний тип оптової торгівлі:
- Великі оптовики спеціалізуються на прямій співпраці з одним виробником або невеликою їх групою. Пропонує своїм клієнтам гранично різноманітний вибір товарів. Для запуску бізнесу у вигляді великого оптовика знадобиться: знайти постачальників, підписати з ними контрактні договори та розпочати пошуки потенційних покупців для обраної продукції.
- Середні оптовики — орієнтований на продукцію з однієї галузі виробництва, але реалізує широкий спектр товарів від різних торгових марок. Типовим прикладом буде продаж товарів зі сфери електроніки. Середньому оптовику доведеться домовлятися з різними виробниками, щоб реалізовувати різноманітну продукцію у межах однієї чітко обраної ніші.
- Вузькоспеціалізовані оптовики — відмінний варіант для тих, хто добре розуміється на якомусь одному типі виробів/товарів (телефони, взуття, крупи, консерви) і хоче реалізовувати тільки їх.
- Оптовики-посередники — бізнесмени, які не мають власних складів і, по суті, займаються пошуком покупців на товари первинного продавця (або навпаки — пошуком продавців для покупця). Свій прибуток вони отримують від послуг з організації угод (у вигляді винагороди чи відсотка прибутку).
Основні форми співробітництва для оптовиків
Відштовхуючись від схеми, за якою товар потрапляє від виробника до кінцевого замовника, можна виділяти два основні підтипи оптової торгівлі:
- транзитний підтип — вибір невеликих або бізнесменів-початківців, у яких немає своїх власних приміщень, а витрати на оренду та утримання складу для яких є недозволенною розкішшю (товар в даному випадку доставляється за схемою "склад виробника - роздрібна точка", що дозволяє збільшити обороти і підвищити безпеку продукції);
- складський підтип — продукція реалізується вже після того, як опинилася на складі оптовика (дана схема дозволяє займатися підготовчими роботами та працювати з кожною точкою за зручним для неї графіком, пропонуючи щоразу потрібну кількість замовлених товарів).
Другий варіант є набагато більш витратним та складним. Він вимагає вкладень у закупівлю товару, витрат за обладнання та його налаштування, правильного та постійного ведення обліку. До того ж, зміст складу теж коштує недешево, т.я. цілої низки товарів потрібні особливі умови зберігання.
Враховуючи всі ці фактори, потрібно бути готовим до зіткнення з такими ризиками:
- Можливість виникнення одиниць товару, що залежалися, або навіть окремих груп, не затребуваної серед покупців продукції.
- Виникнення прострочення (продовольчі товари).
- Значні шанси виникнення збитків (особливо на старті бізнесу).
Як платити податки оптовому торговцю
Займатися оптовою торгівлею можна як на основі спрощеної, так і загальної системи оподаткування. У разі, якщо обрана, все ж таки, спрощенка, потрібно орієнтуватися на наступні фактори:
- Перша група тих торговців закрита, т.я. законодавством закріплено, що ФОП 1-ої групи можуть торгувати виключно через місця на ринку з покупцями фізичними особами (виключно);
- реєстрація через 2 та 3 групу дозволить продавати продукцію будь-яким типам покупців — як ФОП, так і юридичним особам (українським компаніям), а також іноземним замовникам.
Важливо врахувати, що всім груп ЄП встановлено ліміти з доходів. А до самої категорії “дохід” входить не чистий показник, а вся отримана виручка. У зв'язку з цим спрощена система оподаткування особливо вигідна для оптовиків-посередників (працюючих за транзитним підтипом), дохід у яких складається з комісійних винагород.
Оптимальні коди КВЕД для оптової торгівлі
Досвідчені оптовики рекомендують провести реєстрацію відразу за двома категоріями кодів КВЕД — 46 та 47 (роздрібна та оптова торгівля). У такому разі, у разі перевірок з боку регулятора, не буде зайвих проблем та питань. А сам оптовик отримує максимальну варіативність під час виборів напрямів діяльності.
До того ж, це поєднання дозволяє поєднувати оптовий бізнес разом із запуском та підтримкою окремих роздрібних точок, де продажі будуть йти за схемою "оптовик - стандартний кінцевий споживач".
Потрібен для РРО для оптовиків
Використання реєстратора розрахункових операцій не є обов'язковим у випадках, коли угоди укладаються виключно за допомогою безготівкових розрахунків:
- коли фінансові кошти за договором ідуть від покупця до оптовика через банківську організацію за схемою "розрахунковий рахунок-розрахунковий рахунок";
- коли клієнт вносить гроші за договором через касу банку, термінал сторонніх компаній, платіжний термінал банку.
Робота з роздрібними покупцями передбачає постійне нагадування клієнтам, що ви приймаєте виключно безготівкові платежі. Якщо є бажання приймати готівку, купівля РРО буде обов'язковою.
Оптовий склад: поради для початківців
Оптовики-початківці роблять багато помилок, якщо не користуються порадами тих, у кого є досвід і знання у сфері. Основними порадами, якими потрібно орієнтуватися на початковому етапі, є такі:
- Пошук складу потрібно починати тільки після того, як чітко визначено продукцію, з якою ви матимете справу.
- Будівництво приміщення самотужки — не завжди оптимальний варіант. Іноді краще орендувати його або викупити готовий варіант.
- Якщо вибрано оренду, то чітко порахуйте різницю між потенційним прибутком і необхідними витратами, щоб не потрапити в постійну яму збитків.
- Для оптової торгівлі знадобиться склад, обладнаний усіма необхідними пристроями та допоміжними елементами (ваги, полиці, стійки, навантажувачі та інше). Частина береться у найм, частина купується. Але ідеальний варіант — оренда складу, де все це вже є.
- Грамотне зонування складу - запорука ефективної роботи без затримок та проблем.
- Регулярна інвентаризація – запорука контролю за бізнесом та легкого доступу до інформації про товари. Вона допоможе проводити лише правильні та сплановані закупівлі, які відштовхуються від запитів клієнтів.
- Вкладення грошей у товар із низькою швидкістю продажів — погана ідея. Потрібно постійно відштовхуватися від того, що є більш ходовим на ваших складах, і робити підвищені закупівлі саме цього товару.
- Попереднє продумування роботи складу до дрібниць дозволить рідше стикатися з проблемами заїзду, завантаження, вивантаження, інших нюансів.
- Зробіть так, щоб кожен клієнт працював з вами так, як йому зручно: повинна бути можливість забрати товар у вас самостійно, так і замовити доставку до потрібної точки.