Як отримати алкогольну ліцензію для магазину в Україні

2021-06-24 12:13
219
Ця стаття на мовах: UA / RU

Зміст

Українське законодавство закріплює обов'язок одержання ліцензії на кожну окрему точку продажу алкогольних продуктів. При цьому якщо в рамках одного об'єкта (наприклад магазину) таких точок з окремими РРО кілька, то на кожну з них. Отриману ліцензію розміщують на видному місці та здійснюють оплату за неї кожні 12 місяців.

Далі ми опишемо додаткові правила, поради та рекомендації для всіх, хто хоче розібратися у цьому питанні.

Категорії бізнесменів, яким потрібно оформлювати ліцензію

Законодавство України закріплює алкогольні напої як підакцизні товари. Кожен підприємець, націлений на торгівлю ними у точках, що йому належать, зобов'язаний пройти процедуру отримання дозвільного документа.

Отримання ліцензії є актуальним і для ФОП, які сплачують єдиний податок. Але для них список алкогольної продукції, доступної для реалізації, обмежується такими варіантами:

  • пиво;
  • сидр;
  • перрі.

Закони України 2021 року дозволяють відсутність документа з дозволом на торгівлю виключно у разі продажу таких напоїв, як пиво з 0% утримання алкоголю та столове вино.

Які коди КВЕД потрібно реєструвати для алкогольної продукції

Для роздрібних продавців алкогольної продукції обов'язково потрібно зареєструватися такі коди КВЕД: 47.11 та 47.25:

  1. 47.11 - для тих, хто планує роздрібну торгівлю в неспеціалізованих магазинах, які переважно націлені на реалізацію продуктів харчування, але матимуть відділи під алкогольну та тютюнову продукцію;
  2. 47.25 — для тих, хто планує запустити спеціалізований магазин, орієнтований виключно на торгівлю алкогольними виробами.

Для тих, хто не є єдинником, ці два коди КВЕД завжди можуть бути використані одночасно і для реалізації тютюнових виробів. А от платникам Єдиного податку обов'язково потрібно буде дописати під час реєстрації фразу "крім торгівлі тютюновими виробами".

Ключові умови отримання ліцензії на алкоголь

Ліцензія на алкоголь видається підприємцям на наступних важливих умовах, у яких потрібно орієнтуватися кожному новачкові:

  • документ буде виданий виключно у прив'язці до чітко позначеної точки торгівлі, а не на всі точки одного бізнесмена;
  • адреса об'єкта завжди вказується у ліцензії та закріплюється за нею, тому якщо у вас 2 і більше точки, потрібно буде подбати про те, щоб отримати дозвільний документ на кожну з них;
  • для ФОП не встановлено жодних обмежень на кількість отриманих ліцензій — він може відкривати навіть 100 і більше точок та на кожну з них реєструвати дозвільні документи;
  • якщо ніякі інші параметри не змінюються, але хоч трохи зміщується місце торгівлі, нову ліцензію потрібно оформлювати обов'язково;
  • використання касового апарату для реалізації алкоголю - обов'язкова вимога;
  • кожна точка повинна мати один РРО, прив'язаний до однієї ліцензії;
  • касовий апарат має бути у наявності ще до моменту, коли подається заявка на алкогольну ліцензію (його основні параметри зазначаються у заявному документі);
  • для торгівлі алкоголем встановлено вимогу щодо квадратури приміщення (не менше 20 кв.м), але у разі реалізації виключно пива можна його не дотримуватись;
  • процес торгівлі повинен супроводжуватися наявністю вітрин, прилавків, охорони, сигналізації та гарного освітлення (ці параметри можуть бути перевірені, як перед видачею ліцензії, так і під час регулярних перевірок пізніше).

До кого звертатись для отримання ліцензії

Отримати ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями можна через:

  1. Головні управління податкової служби в області.
  2. У центрах обслуговування платників Державної податкової служби (ЦОП).

Подання документів здійснюється як особисто, так і, у разі потреби, через заздалегідь уповноважену особу. Якщо немає можливості передати заяву особисто, її завжди можна надіслати поштою.

Які документи потрібні для ліцензії

При зверненні до відповідних органів слід зазначити такі дані:

  • відомості про ФОП;
  • параметри магазину/крапки;
  • Показники реєстратора розрахункових операцій (РРО).

Для заяви з 2018 року існує єдиний зразок заяви, про яку можна детально почитати тут . Там же (внизу сторінки) буде електронний бланк, який можна завантажити, відредагувати та доповнити своїми даними, та спокійно подати до відповідної інстанції.

Якщо всі зазначені відомості та документи гаразд і не містять помилок, ліцензію вдасться отримати у строки до 10 робочих днів. Якщо будуть якісь проблеми, то чиновники оформлюють письмову відповідь із чіткими вказівками причин відмови та методів їх усунення.

Далі від ФОП потрібно лише зареєструвати ліцензію. При цьому жодних вимог щодо термінів до цієї процедури для нього не встановили.

Вартість алкогольної ліцензії

Закон України встановлює можливість оформити ліцензію на торгівлю алкоголем на 12 місяців. Підсумкова вартість цього дозвільного документа є плаваючою. Залежить вона від таких факторів:

  • параметр чисельності населення у місті/селі, де вестиме діяльність торгова точка;
  • вид алкоголю, який реалізовуватиметься.

Якщо у вас кілька точок з однаковими умовами, підсумковий цінник потрібно множити на їх кількість:

  1. 8000 грн за кожну точку потрібно буде заплатити всім, хто торгує алкоголем (не рахуючи сидру та перрі) у межах населеного пункту;
  2. Ті ж 8 тис грн вимагатимуть від тих, хто містить крапку в межах обласних міст та у Києві (а також на відстані до 50 км від них).
  3. 500 грн — ставка за рік для тих, хто торгує у селах та селищах за межами зазначених вище площ.
  4. 780 грн - 12-місячна ставка для будь-яких торговців сидром та перрі незалежно від територіального розташування.

Через що анулюють дію ліцензії на алкоголь

Ануляція алкогольної ліцензії провадиться за заявою платника, або в ситуаціях, коли:

  • відбулося закриття ФОП з відповідним занесенням правок до електронного реєстру;
  • відсутній щоквартальний платіж та з моменту прострочення минуло понад 30 календарних діб;
  • є судове рішення про порушення у роботі точки чи ФОП;
  • зафіксовано продаж алкоголю особам, які не досягли 18-річного віку, або реалізація у місцях, де це робити заборонено законом.

Що робити з ліцензією, якщо змінюються підприємницькі дані

Будь-які зміни даних ФОП, які до цього були внесені до ліцензії при її оформленні, вимагають отримання цього документа на оновленому бланку з іншими відомостями.

Найчастіше така процедура ініціюється в моменти, коли:

  • відбувається зміна місця торгівлі;
  • змінюється склад;
  • відбувається встановлення нового пристрою РРО;
  • змінилося прізвище ФОП;
  • cтара податкова адреса більше не актуальна.

У таких ситуаціях слід звернутися до Податкової із заявою про “Переоформлення ліцензії”. Процедура не триватиме багато часу і вже протягом трьох робочих діб на руках ФОП з'явиться ліцензія на новому бланку.

Основні штрафи, пов'язані з ліцензією на продаж алкоголю

Найчастіше ФОП виписують такі штрафи:

  1. Продаж алкоголю без ліцензії – 200% від ціни зафіксованого обсягу товару (але не менше 17 тисяч у національній валюті).
  2. Реалізація через РРО, які не зафіксовані у дозвільних документах, — 200% від реалізованого через влаштування алкоголю, але не менше 10 тисяч у національній валюті.
  3. Продаж у заборонених місцях / продаж неповнолітнім – штраф у розмірі 6,8 тисяч.

Ви експерт? Поділіться досвідом на busyb
Сподобалась стаття? Читайте нас в телеграм