Оформлення на роботу таких категорій робітників як: адміністратор, продавець, офіціант, прибиральник - одне з первинних завдань успішного старту бізнесу. Відсутність помилок з боку роботодавця при прийомі на роботу гарантуватиме подальший успіх та розвиток підприємницької діяльності.
У цій статті детально розповімо про оформлення цих категорій працівників. Також ми уточнимо, чому їх беруть на роботу за трудовим договором, а не використовують цивільно-правовий варіант угоди. І окремо торкнемося теми оформлення на роботу членів сім'ї підприємця.
Оформлення на роботу продавців
При прийомі на роботу продавців магазинів, роботодавець зобов'язаний оформити із ними трудовий договор. Він сам встановлює години роботи магазину, тому працівник не може змінити їх на власний розсуд. Підприємець повинен пам'ятати про те, що продавець відповідає не лише за товари на робочому місці, а й постійно працює із готівкою. Тому продавці завжди несуть певну матеріальну відповідальність.
Якщо підприємець хоче оформити продавця як консультанта (на неповний робочий день) і використовує цивільно-правовий договір, він порушує закон. Коли буде проведено перевірку Державною службою з охорони праці, такі відносини між роботодавцем та працівником будуть розцінені як трудові та за неоформленого співробітника доведеться заплатити штраф у тридцять мінімальних заробітних плат. Це прописано в абзаці 2 частини другої статті 265 Кодексу Законів про працю .
При розгляді справ у судовому порядку робота продавця завжди оцінюватиметься за трудовим договором, а не за цивільно-трудовим. Такої думки буде й Держдержслужба з охорони праці в Україні.
Згідно з трудовим договором, продавець працює п'ять днів на тиждень при восьмигодинному робочому дні. Якщо він працює по сім годин на день, він повинен відпрацювати шість днів на тиждень. Перед вихідними днями кількість робочих годин не перевищує п'ять. Детальний розпис правил та вимог можна переглянути у статті 52 Кодексу законів про працю .
У цьому ж кодексі, у частині першій статті 50 встановлено сорокагодинний робочий тиждень.
Існує правило: перед вихідними та святковими днями робочий день для співробітників зменшується на одну годину. Ця норма має порушуватися підприємцями.
Роботодавець повинен створити табель для обліку часу, який найманий працівник проводить на роботі.
При заповненні табеля обліку, підприємець не повинен припускатися помилок. Наприклад, магазин працює до двадцяти годин, а в табелі зазначено, що співробітник відпрацював із дев'ятої до шостої. Магазин не може працювати без продавця.
Буває, що час із вісімнадцяти до двадцяти зайнято роботою самого господаря. У такому разі все має бути оформлене за законом. Інакше, під час перевірки це буде виявлено. Роботодавець повинен пам'ятати, що в цей час на робочому місці має бути саме він, а не найнята ним людина.
Якщо бізнес працює цілодобово або більше восьми годин на день, у ньому повинен працювати не один продавець. Їх встановлюють різні режими роботи.
Буває, що працівник за тиждень не має відпрацьованих сорока годин. У цьому випадку йому встановлюється час, який вважається неповним.
Якщо магазин працює цілодобово, то час роботи з десятої вечора і до шостої ранку має оплачуватись у підвищеному розмірі. За кожну годину такої роботи не менше двадцяти відсотків тарифної ставки.
У будь-якому випадку, час, який був перероблений співробітником на підприємстві, має оплачуватись у подвійному розмірі. Це передбачає стаття 106 кодексу законів про працю.
Те саме стосується і святкових днів, проведених на роботі. Вивчити правила можна у статті 107 Кодексу законів про працю . Якщо бізнес працюватиме в такі дні, витрати у нього будуть більшими. А працювати йому дозволять у разі, якщо потрібно обслуговувати населення. Це вказано у частини четвертої статті 73 Кодексу законів про працю.
До кожного працівника розраховується сумарний облік часу, проведеного на роботі. Має бути затверджено графіки роботи зі змін. Також завжди враховується сорокагодинний обмежувач з урахуванням усього періоду.
Усі ці нюанси, в обов'язковому порядку, мають бути прописані у різних документах, таких як:
- правила внутрішнього розпорядку;
- колективний договір;
- наказ фізичної особи підприємця.
Як влаштувати на роботу продавця на певний період
Буває , що підприємцю треба влаштувати продавця працювати кілька днів. Для цього йому також потрібно укладати з ним трудовий договір.
У статті 23 КЗпП зазначено, що можна укласти з працівником строковий трудовий договір, де буде вказано дату звільнення . При прийомі працювати буде написано заяву і після цього видано наказ, де також стоятимуть дати прийому та звільнення.
На підставі пункту 2 статті 36 Кодексу законів про працю, роботодавець звільняє працівника вже без заяви.
Бувають випадки, що працівник продовжує працювати після закінчення трудового договору. У такому разі договір вважатиметься безстроковим. І звільнення працівника буде на загальних підставах. Подивитися можна у статті 39 кодексу законів про працю.
Оформлення таких категорій співробітників: бариста, офіціант, працівник кухні
Усі перелічені працівники оформляються працювати підприємцем як і продавці. Заклади, де працюють такі співробітники, працюють за певним графіком. Всі ці працівники дотримуються правил трудового розпорядку та здійснюють роботу, що відповідає їх професії. Все це не передбачено у цивільно-правових договорах.
Оформлення працівників інтернет-магазинів
Співробітники, які працюють в інтернет-магазинах, також повинні здійснювати трудову діяльність за графіком роботи цього закладу.
Найманий працівник має бути оформлений за трудовим договором. Буває, що роботу він здійснює, не виходячи з дому. Навіть у цьому випадку він дотримується внутрішнього розпорядку і не може бути оформлений за цивільно-правовим договором.
Залежно від бізнесу співробітнику встановлюється певний робочий час. Це може бути і неповний робочий день або робота зі змін. Заробітна плата має бути не нижчою за мінімальну, але з урахуванням відпрацьованого часу.
Бувають випадки, що підприємцю потрібно продати товар і йому не важливо, коли це буде зроблено. У цьому випадку укладається цивільно-правовий договір. Укладати його потрібно з усією відповідальністю, не порушуючи закон.
Предметом договору має бути продаж товару за дорученням фізичної особи підприємця. Всі дії виконуйте за правилами.
Як оформити співробітника, який виїжджає на об'єкт
З працівниками, які здійснюють певні види робіт безпосередньо при виїзді на об'єкт, також укладається трудовий договір. А зарплата їм нараховуватиметься відрядно. Або встановлюється погодинна оплата. Це можуть бути збирачі меблів, працівники, які займаються ремонтом або встановленням обладнання та інші.
Такі співробітники теж підпорядковуються внутрішньому трудовому розпорядку, матеріально відповідальні і укладати із ними цивільно-правовий договір вкрай небезпечно.
Є категорія співробітників, які працюють весь час у цеху за певним графіком. Для них діє робочий тиждень не більше сорока годин за змінами або вихід п'ять-шість днів на тиждень.
Укладання договорів з офісними співробітниками
До співробітників, що працюють в офісах, можна віднести дизайнерів, маркетологів у діджитал-агентстві або дизайн-студії. З ними підприємці також мають укласти трудового договору.
Буває, що роботодавцю потрібно терміново зробити якесь замовлення. За хорошу роботу він може видати премію працівникові або заохотити його якимось іншим способом. Така система вказується у колективному договорі. А при видачі винагороди видається указ.
Якщо підприємець оформить таких працівників за цивільно-трудовим договором, то йому загрожує штраф.
Можна оформити маркетолога та дизайнера на певний проект. І тут укладається договір цивільно-правового характеру. Після закінчення працівнику виплачується винагорода.
Оформлення адміністраторів та тренерів у спортивні клуби
З працівниками спортивних клубів також слід укладати трудові договори. Інакше дуже високий ризик для підприємця. Це прописано у ухвалі Шостого Апеляційного адміністративного суду у справі № 2340/3864/18.
Іноді, під час укладання цивільно-правового договору, роботодавець вказує оплату праці працівникові щомісяця. Це більше належить до трудового договору. Співробітники спортивних клубів постійно виконують свою роботу і за певним графіком. І, отже, це приховані трудові відносини.
Тренери та адміністратори, як правило, мають неповний робочий день. Або працюють кілька годин на тиждень. Для роботодавця краще використовуватиме для оформлення трудовий договір зі скороченим робочим часом.
Як ФОП оформити на роботу консьєржа, сторожа та охоронця
Для цієї категорії працівників підписання цивільно-правового договору також не підходить. Робота їх не має разового характеру і всі вони несуть матеріальну відповідальність.
Роботу сторожа працівник має виконувати самостійно. І зарплата йому нараховується за виробничий процес. Це та інші фактори дають можливість перейменувати договір на трудовий.
При нічних змінах сторожу виплачується не менш як двадцять відсотків окладу за кожну робочу годину.
Підприємцю не вдасться взяти в охорону просту фізичну особу. Послуги охоронної служби ліцензуються. Це зазначено у статті 5 Закону України №4616.
Оформлення прибиральниць та майстрів дрібного ремонту
Працівників цієї категорії можна оформити працювати за цивільно-правовим договором. Але це необов'язково. Для підприємця буде важливим правильно скласти договір, щоб було вказано обсяги, результат та оплату роботи.
Якщо було підписано трудового договору, підприємець сплачує працівникові оклад. А також може здійснювати відрядну оплату праці.
Як підприємцю оформити на роботу своїх родичів
У більшості випадків у підприємців склалася думка, що при прийомі на роботу своїх родичів жодних стосунків з ними оформлювати не треба. Це не правильно. І за це йому можуть виписати штраф.
Також мали місце випадки, коли роботодавця штрафували за те, що у бізнесі (у торгівлі) йому допомагали дочці. Адже до роботи не допускаються працівники без оформлення, навіть якщо це є членами сім'ї підприємця.
Отже, якщо родичі ФОП допомагають йому у бізнесі (продають, обслуговують), обов'язково потрібно оформлювати трудові договори.
Ще підприємець може оформити свого родича підприємцем. Тоді вестиме бізнес вони разом.