Франчайзинг є одним із найзручніших форм для того, щоб розпочати свій бізнес. Вважається, що якщо його використовувати, ризики зазнати невдачі у розвитку будуть мінімальними. Все це завдяки тому, що бізнесмен не починатиме з нуля. Все це вже зроблено франчайзером: створення бренду, його затребуваність та інші важливі чинники для започаткування власної справи. Бізнесмен-початківець повинен лише розібратися і правильно вибрати компанію, що надає такі послуги.
Бізнес по франшизі: основи та основні поняття
Під франчайзингом мається на увазі те, як вестиметься бізнес за певними умовами договору, так званою франшизою. Бізнесмен, який її купує, називатиметься франчайзі, а власник франшизи – франчайзер.
За умовами укладеного договору, франчайзі відкриває власну справу під керівництвом компанії, яка володіє франшизою. При цьому він використовує ім'я компанії, технологію розвитку, документацію тощо.
Щоб вибрати надійного франчайзера, звертають увагу такі деталі: наскільки довго існує компанія; чи складено бізнес-план для франчайзі; чи є широка мережа; як здійснюватиметься допомога.
На початку роботи, франчайзер допомагає франчайзі не лише порадами, а й деякий час може контролювати технологію виробництва та інші процеси.
На перший погляд, відкриття бізнесу з франшизи здається легким та успішнішим проектом, ніж відкриття власної справи. Однак, потрібно врахувати, що така співпраця має свої переваги (допомога від франчайзера, мінімум ризиків) та недоліки (жорсткі правила співробітництва у договорі).
Франчайзі слід дуже уважно вивчити договір. Буває, що йому обіцяють швидке повернення вкладених грошей, а коли цього не відбувається (немає попиту на товар, конкуренція тощо), бізнесмен хоче продати свій бізнес. Але, за умовами договору, франчайзі не зможе цього зробити без власника компанії, яка володіє франшизою.
Наскільки швидко настане окупність франшизи, сказати досить важко, адже це залежатиме від багатьох чинників. Але якщо подивитися дані провідних економістів, на це піде від двох до семи років. При цьому прибуток буде стабільнішим, ніж при відкритті нового бізнесу з нуля. Тут франчайзі застрахований від різних труднощів, які є у бізнесмена-початківця.
Які бувають вимоги щодо франшизи
У договорі франшизи, франчайзер передбачає певні вимоги для франчайзі:
- використання бренду компанії - франчайзер передає право на використання свого імені для надання послуг або продажу товарів, свого досвіду тощо прописано в ст. 1116 Цивільного Кодексу України;
- дотримання якості послуг або продукції повинні бути високої якості;
- дотримання технології виробництва - не можна порушувати прописані умови;
- використання певного обладнання - допомога у придбанні, установці або пропозицію використання обладнання франчайзера;
- дотримання сервісу обслуговування — організація сервісу обслуговування високому рівні всіх точках продажу чи послуг;
- певне місце розташування та приміщення - можливо, що ви визначитеся спільно або скористаєтеся доводами франчайзера;
- дотримання інтер'єру та дизайну.
Це не повний перелік вимог, які можуть бути передбачені в договорі.
Договір франшизи
Франчайзинг регулюється Цивільним та Господарським кодексом. До нього застосовують принципи комерційної концесії — оформлення письмового договору між особами, які мають належну реєстрацію, що дозволяє вести законний бізнес — юридичні або ФОП. Це прописано у ст. 1117 ЦКУ. Також у ст. 1119 Цивільного Кодексу України йдеться про передачу прав третім особам — так звану субконцесію.
Франшизу розробляє франчайзер, а першочергове завдання франчайзі — уважно вивчити предмет договору та визначити: чи дотримані його інтереси; чи стоять реальні завдання та обов'язки тощо.
Буває, що в договорі немає чітко розписаного плану ведення бізнесу, немає жодної реальної допомоги від франчайзера, тільки консультації, треба задуматися, чи варто йти на великі ризики та підписувати такий документ.
У договорі франшизи обов'язково йдеться про умови, на яких вона надається, її вартість, як оплачувати, вимоги, відповідальність та інше.
Стаття 1112 Цивільного Кодексу України передбачає інші вимоги до франшизи: процес дострокового розірвання (з урахуванням виплат компенсацій); передача повного пакета технічних документів (перелік); яка валюта використовується для розрахунків (чи є прив'язка до курсу) та ін.
Передача технічної документації
Франчайзер передає франчайзі всі необхідні документи: різні стратегії розвитку, плани, інструкції, все, що стосується організації та ведення бізнесу єдиної франчайзингової мережі.
Існує три види документів:
- Основний – франчбук. Детально розписаний план дій від а до я;
- Опис стандартів франшизи - бізнес-бук. Різна інформація про внутрішні процеси виробництва.
- Інформація, що зазвичай використовується маркетологом - стратегія розвитку. Зветься брендбук.
Як сплатити франшизу
Перед тим, як оформити франшизу, потрібно порівняти різні пропозиції, щоб з'ясувати, чи не є її вартість надто завищеною. Є два види платежів за франшизою: паушальний внесок - одноразова плата за відкриття однієї одиниці бізнесу; роялті - періодична плата за її користування.
Якщо подивитися дані експертів, розмір паушального внеску в Україні перебуватиме в межах від п'яти до ста п'ятдесяти тисяч доларів. Розмір роялті може становити від одного до семи відсотків і залежить від того, наскільки управління більше лежить на франчайзі чи франчайзері.
Купити франшизу можна у різний спосіб. Один із них — власні кошти. Якщо їх немає, можна взяти кредит у банку. Бувають випадки, коли інвестором ставатиме компанія, яка продала франшизу своєму працівникові, який подає великі надії, і який, згодом, може стати власником. В іншому випадку можна пошукати інвестора на стороні. Вкладення грошей у вже розкручений бізнес набагато вигідніше, ніж у бізнес із нуля.
У будь-якому випадку, покупець франшизи не повинен розраховувати лише на успішну франшизу, потрібно докласти максимум зусиль і самому.
Вибір франшизи
При виборі типу бізнесу для своєї франшизи враховують такі фактори:
- виберіть роботу до душі;
- знайдіть популярні заклади;
- оберіть відомі компанії;
- Уважно плануйте свій бюджет.
Звичайно, купівля франшизи у великої компанії буде коштувати дорожче, ніж у франчайзера-початківця, але повернути витрачені гроші і примножити їх можна буде набагато швидше, з урахуванням того, що фірма вже відома і розкручена. При купівлі франшиз успішних фірм до покупців можуть пред'являтися деякі додаткові вимоги.
Якщо розглядати галузі, в яких можна працювати за франшизою, то їх спектр досить широкий і налічує понад сімдесят найменувань. Сюди входить: торгівля, харчування, послуги, виробництво та ін.
В Україні близько двадцяти відсотків франшиз посідає ресторанний бізнес.
Крім цього, до успішних можна віднести й інші галузі, наприклад, франшизи продуктових мереж та сфер послуг.
Найдорожчі франшизи – це франшизи ресторанів, фітнес-клубів, готелів.
При виборі відповідної франшизи проходимо такі кроки:
- обираємо перспективність спрямування (може бути торговий, сервісний чи виробничий франчайзинг);
- аналізуємо успішні франшизи у цій галузі (коли запущена, як розвивається тощо. буд.)
- відбираємо за певними критеріями (ціна, успішність та ін.)
- робимо розрахунок витрат і визначаємо час для повернення витраченого та початку прибутку.
Отже, перед покупкою, франчайзі особливу увагу зосереджує на таких питаннях: який є початковий внесок; що входитиме в ціну; які щомісячні відрахування (відсотки чи певна сума); розрахунок приблизних додаткових витрат на початку; вимоги; коли запущено франшизу і скільки налічує торгових точок.
Крім цього, покупець повинен скласти план видатків на перший час. Сюди входить не лише паушальний внесок, роялті, а й плата за оренду приміщення, закупівлю товару, зарплату працівникам, інтернет та ін.
І, на завершення всього, додамо, успіх справи великою мірою залежатиме від покупця, від франчайзі. Бізнесом потрібно правильно керувати, викладатися на всі сто. Навіть якщо ви придбали дорогу франшизу успішного бізнесу. Для початку у вас буде чіткий план дій, але шлях до успіху ви створюватимете самі.