Маркетплейси: що це і як ФОП з ними працювати

2021-09-22 07:20
268
Ця стаття на мовах: UA / RU

Стаття у розділах:

Законодавчі аспекти Бізнес і фінанси

Зміст

В даний час маркетплейси набирають все більшої популярності в нашій країні. Маркетплейси (marketplace — ринкова площа) — це такий тип веб-сайту електронної комерції, де інформація про товар передається третіми сторонами. У цій статті йтиметься про те, як працюють маркетплейси і навіщо ФОП потрібно їх використовувати під час продажу своїх товарів чи послуг.

Як працюють маркетплейси

Більшість маркетплейсів заробляють надаючи вітрини для інших продавців, використовують рекламу та беруть комісію за надані послуги. Існують майданчики, які можуть отримувати прибуток, використовуючи, наприклад, власну службу доставки, пропонують допомогу юристів та бухгалтерів, допомагають скласти картки та інше.

Різновиди майданчиків

Залежно від виду, торгові майданчики бувають:

  1. Товарні.
  2. сервісні.
  3. Змішані.

До товарних можна віднести такі майданчики, як ROZETKА. До сервісних - Uber. До змішаних – ОLX.

Залежно від типу запропонованого товару чи послуги, підприємець обирає ту чи іншу торгову платформу.

Крім цього, існують майданчики, де можна знайти потрібну ФОП інформацію, (наприклад при пошуку співробітників на Work.ua) або дізнатися про різні інвестиції (КУБ).

Чим більше буде охоплено загальних (де є багато різних видів товарів та послуг) та спеціалізованих (під різні напрями) майданчиків, тим краще. Існують ще спеціалізовані маркетплейси, на них можна знайти ексклюзивні товари.

Якщо підприємець не може знайти майданчик для своєї категорії товару, він має розмістити його на товарному майданчику.

Поради ФОП при виборі торгових майданчиків

При виборі майданчика підприємець повинен звернути увагу на такі критерії:

  • тематика;
  • умови розміщення;
  • репутація;
  • відвідуваність.

Для цього не зайвим буде ознайомитись на сайті з відгуками як продавців, так і покупців.

Якщо ФОП розміщує товар на великому майданчику, йому слід врахувати, що його дуже добре перевірятимуть. У більшості випадків до таких факторів відносять:

  • реєстрацію фізичної особи підприємця;
  • чи має реєстрацію торгова марка.

А також потрібно буде надати дані про свою компанію.

Не зайвим буде підключитися до сервісу обмінюватись інформацією в електронному вигляді. Для деяких маркетплейсів це обов'язкова умова для співпраці.

Щоб розпочався процес торгівлі, потрібно скласти картки товарів. Далі дані перевіряються модератором та публікуються. До вимог товарних майданчиків, на які потрібно звернути увагу підприємцю, при складанні карток відносяться:

  1. Файли, на яких розміщена інформація, повинні відповідати певним технічним характеристикам.
  2. Максимально точний та детальний опис товару.
  3. Бренд. У всіх джерелах назва виробника має бути однаковою. Підприємцю не можна використовувати змінені назви популярних брендів чи тих, яких немає.
  4. Ціни на товар (актуальні на дату написання) та його наявність. Ця інформація має постійно оновлюватись.

Часто торговельні майданчики існують просто як вітрини. Тому продавець повинен сам розмістити товар та обробити всі наступні замовлення.

ФОП повинен не забувати, що покупець може здійснити замовлення у будь-який час дня та ночі та будь-якого дня. Тому треба постійно за цим стежити.

В інших випадках всі ці роботи здійснює колл-центр маркетплейсу.

Підприємець повинен знати, що маркетплейси часто співпрацюють з різними службами доставки, наприклад, з Укрпоштою, та різними платіжними системами. Тому ФОП так працювати вигідніше, ніж усе робити самому.

Для продажу товарів корпоративним клієнтам, керівникам та менеджерам підприємств (клієнти В2В) великі торгові майданчики надають повний комплекс логістичних послуг — фулфілмент — він означає, що товари зберігатимуться на складі, прийом, обробка, комплектація, упаковка, доставка, повернення. отримання грошей - це всі його послуги.

Фулфілмент має як свої переваги, і недоліки. До переваг можна віднести: економію ФОП на взяття складу в оренду, зарплату для додаткових працівників тощо.

До недоліків належати: може бути неправильна комплектація, проблеми з документами та інше.

Як відбувається прийом оплати за товар

Покупець може розрахуватися за придбаний товар безпосередньо продавцю. Або ж, як посередник, може виступати торговий майданчик. У цьому випадку враховуватиметься специфіка роботи маркетплейсу.

При виборі торгового майданчика підприємець повинен пам'ятати, що чим більше різних видів оплат вона використовує, тим краще.

Для клієнта можна використовувати такі види оплат:

  1. Онлайн-оплата. Покупець оплачує карткою банку, з використанням платіжних систем або інтернет-банкінгів. Для клієнтів В2В або business to business (про них ми писали вище) використовується оплата за рахунком.
  2. Офлайн-оплата. Для цього виду оплати використовують готівку, коли забирають товар. Або проводять оплату післяплатою.
  3. Оплата переказом грошей з картки на іншу картку. Найзручніший вид оплати для покупця. Продавець використовує картку, яка прив'язана до її рахунку фізичної особи підприємця.
  4. За безготівковим розрахунком, якщо ФОП надсилає клієнту IBAN — міжнародний номер банківського рахунку.

Підприємець може запропонувати клієнту частково сплатити товар. П'ятдесят відсотків одразу, решта - при отриманні.

Товарні майданчики часто співпрацюють із різними банками. Тому можуть запропонувати покупцям оплату частинами чи розстрочку без відсотків, якщо покупець має картку такого банку.

Якщо покупець оформляє оплату частинами, продавець отримує одразу всю суму за проданий товар. А клієнт виплачуватиме суму купівлі банку частинами.

ФОП повинен пам'ятати і брати до уваги, що банки та платіжні системи братимуть комісію за кожну проведену операцію. Тому на рахунок продавця прийдуть гроші за вирахуванням цієї комісії. Якщо використовувалася онлайн-оплата, банк бере від двох із половиною до трьох відсотків. Якщо оплата частинами - комісія може бути більшою.

Підприємець при складанні звіту вказує всю суму від продажу товару з урахуванням комісії банку.

Якщо підприємець підписує договір із майданчиком як суб'єкт підприємницької діяльності, він зобов'язаний приймати оплати за свій бізнес-рахунок. Інакше, якщо підприємець використовує особисту картку, він не оподатковуватиме свої доходи. Рано чи пізно банк попросить роз'яснень у ФОП і ці рахунки можуть заблокувати, якщо не буде вказана інформація про те, звідки надходять гроші.

Розміщувати свої оголошення на майданчиках можуть і особи. Вони можуть використовувати для отримання грошей картку фізособи. Їм потрібно вказати у декларації отримані суми та сплатити податки.

Буває, що продавець додає до вартості замовлення відсоток за переведення в готівку грошей. Так робити не можна – це порушення прав покупця. Клієнт має одразу знати правильну ціну на товар. Це прописано у ст. 12 закону України "Про захист прав споживача".

У ст. 633 Цивільного кодексу України можна ознайомитись з умовами виконання договору купівлі-продажу продавця та покупця.

Комісія за розміщення на майданчиках та виплати продавцю

При виборі торгових майданчиків ФОП повинен враховувати важливий нюанс-комісію, яку бере майданчик за користування та розміщення на ній товару.

Тому продавець повинен відразу обчислити відсоток, який він готовий заплатити виходячи від ціни товару, щоб не торгувати собі на збиток.

Іноді майданчики беруть комісію залежно від того, до якої категорії належить товар і яка його ціна. А також враховуються послуги, що надаються цим майданчиком. Це може бути від 10 до 50 відсотків.

Залежно від послуг, що надаються, майданчик може брати і певну фіксовану суму.

Якщо робити розміщує різні категорії товарів, він може платити за них різні комісії.

При укладанні договору між майданчиком і продавцем, потрібно вказати, коли будуть перераховуватися гроші з продажу. Це може бути виплата підприємцю один раз на тиждень або 1-2 рази на місяць.

Якщо ФОП планує швидкий обіг отриманих коштів, він має обирати майданчики, які виплачують гроші частіше.

Надійний продавець та безпечна угода

Завжди є не дуже чесні продавці, через які псуватиметься загальне враження про різні торгові майданчики.

Для того, щоб викликати довіру у покупців, необхідно дотримуватись певних правил:

  1. Напишіть більше про себе, не забудьте про реєстраційні документи.
  2. Використовуйте фото та відео для огляду товару.
  3. Детально опишіть як здійснюватиметься повернення або обмін товару.
  4. Вкажіть свої контактні дані.
  5. Вкажіть покупцю про повідомлення через SMS або електронну пошту про відправку товару.

Багатьом покупцям подобається такий вид угоди, як безпечна. Принцип її оформлення такий:

  • банк заморожує на рахунку покупця суму оплати товару;
  • покупець отримує товар, якщо він не має жодних претензій до продавця;
  • суму за товар списують та переводять на рахунок продавця;
  • якщо товар був забраний, його посилають назад, а гроші повертаються покупцю.

Є такий знак - надійний продавець. При отриманні такого статусу підприємець може розраховувати на успішні та швидкі продажі. Не полінуйтеся дізнатися про умови для отримання такого знака — це запорука вашого успішного просування бізнесу.


Ви експерт? Поділіться досвідом на busyb
Сподобалась стаття? Читайте нас в телеграм