Актуальна епідеміологічна ситуація та пов'язані з нею обмеження в країні все частіше змушують власників магазинів вигадувати нові можливості для клієнтів. Однією з них є віддалене замовлення та доставка товарів додому. У зв'язку з цим важливо розуміти як краще оформити кур'єра для свого магазину, що передбачити і як закріпити матеріальну відповідальність співробітника.
Основні види оформлення кур'єра для магазину
Актуальне на момент 2021 року законодавство країни дозволяє оформити взаємини з кур'єром одним із двох способів:
- Шляхом укладання повноцінного трудового договору з наступним зарахуванням до штату співробітників.
- Через договір цивільно-правового характеру, як із звичайним виконавцем.
Вибір конкретного варіанту залежить від завдань, які переслідує наймач (власник магазину).
Укладання трудового договору з кур'єром
Укладання трудового договору буде ідеальним рішенням, якщо магазин має постійний потік замовлень з необхідною доставкою. У такій ситуації справді буде потреба у співробітнику, який завжди доступний у певний час та виконує обов'язки за договором.
Алгоритм укладання трудового договору з кур'єром буде таким:
- Підписуємо із майбутнім працівником трудовий договір.
- Оформляємо наказ прийому працювати.
- Повідомляємо податкову службу про успішне прийняття на роботу нового співробітника.
- Ретельно готуємо посадову інструкцію. У цьому документі прописуються ключові обов'язки кур'єра. Працівник повинен ознайомитися з ними, погодитись та поставити свій підпис.
Оформлений за трудовим договором кур'єр має ті самі права, що й інші співробітники — він отримуватиме регулярну та прогнозовану заробітну плату, оплату за лікарняними (у разі потреби), відпускні виплати.
Навіть посаду кур'єра обов'язково прописати у штатному розкладі (Класифікатор професій передбачає код 9151).
Закріплення обов'язків та відповідальності кур'єра магазину
Чітке внесення всіх обов'язків кур'єра до посадової інструкції — обов'язкова процедура, до якої потрібно ставитись із граничною уважністю. Типові обов'язки, які можна внести до цього документа:
- необхідність дзвінка з клієнтами для уточнення подробиць та зручного часу доставки;
- чітка доставка товару за вказаною адресою;
- прийом від клієнтів готівки з подальшою передачею роботодавцю або прийом оплати за допомогою терміналу;
- обов'язкове оформлення акта приймання/передачі через підписи;
- регулярний збір товарів у сторонніх постачальників та доставка до магазину;
- і так далі (залежно від специфіки та завдань конкретної торгової точки).
Ще однією обов'язковою процедурою при оформленні кур'єра на роботу в магазин буде документальне оформлення відповідальності за втрату або псування товарів/майна. Пов'язано це з тим, що кур'єр має справу з:
- товарами.
- грошима.
- Іншими матеріальними цінностями.
- Автомобілями та іншими транспортними засобами для розвезення та доставки.
Будь-які махінації з фінансами, псування майна, відверта крадіжка та інше можуть спричинити відповідальність для працівника — від адміністративної та до кримінальної. Тому краще заздалегідь прописати всі правильні алгоритми роботи кур'єра, щоб мінімізувати можливість виникнення таких проблем.
Посада кур'єра - одна з тих, з якою можна укласти договір про повну матеріальну відповідальність (вивчити список можна в цій постанові ). Зробити це також потрібно обов'язково. Нести таку відповідальність працівник буде у тому випадку, якщо отримав майно та цінності під звіт або інші документи, що підтверджують.
При цьому важливо розуміти, що кур'єр відшкодовуватиме виключно фактичний завданий збиток. Закон не зобов'язує його покривати збитки, які зазнав магазин через ту ситуацію, що склалася через його недобросовісне виконання обов'язків.
Прикладом буде ситуація, коли кур'єр запізнився із доставкою, а клієнт відмовився через це її забирати. Максимум санкцій роботодавця у такому разі — догана. Але стягувати збитки із працівника не дозволяється.
Насамкінець відзначимо останній важливий і, для багатьох, очевидний момент. Кур'єр – це працівник, який формує імідж вашого закладу. В інструкції слід зафіксувати стандарти його зовнішнього вигляду, неприпустимість прийому алкоголю, регулярних запізнень та іншого.
Договір цивільно-правового характеру з кур'єром
Договір цивільно-правового характеру – другий варіант для отримання кур'єрських послуг магазином. З його допомогою можна оформлювати такі типи послуг працівника цього типу:
- доставка товарів за дорученням замовника;
- оформлення документів;
- отримання та передача коштів.
При використанні цього договору власник магазину не має права вимагати від кур'єра дотримання більшості зазначених вище обов'язків. Він не матиме чіткого часу роботи (коли приїжджатиме і виїжджатиме з магазину), чіткого годинника роботи за напрямками доставки.
Кур'єр за договором цивільно-правового характеру працює за зручним для себе графіком і ніяк не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку.
Інші нюанси:
- Оплачується такому спеціалісту не сам процес роботи, а підсумкові результати.
- Результати фіксуються актом приймання-здавання.
- Оплата нараховується за домовленістю з урахуванням акта.
Все це важливо чітко дотримуватись. Інакше регулюючі органи можуть розцінити таку співпрацю як класичні трудові відносини без оформлення трудового договору. А це спричинить штраф, пов'язаний з наявністю неоформленого працівника.