Продаж хендмейду (речей ручної роботи, зроблених вручну товарів) за кордон — це один з найперспективніших напрямків для українських майстрів у наш економічно непростий час. Навіть якщо ви вже давно та успішно ведете бізнес в Україні, то перехід на іноземні ринки може стати хорошою можливістю для залучення сотень, а то й навіть тисяч, нових клієнтів. Тим більше — попит на українську автентику та все українське у світі зріс в рази, а конкуренція не те щоб надто велика. Цю статтю ми хотіли б присвятити питанню про те, як успішно розширити хендмейд-бізнес на міжнародний ринок або, взагалі, тому, як запустити проект з нуля.
Найкращі платформи (сайти, маркетплейси) для реалізації українського хендмейду іноземцям
Використання міжнародних маркетплейсів — це ідеальний вибір для тих, хто хоче порівняно швидко та легко знайти шлях до кінцевого споживача у цілому ряді західних країн. Вони мають достатньо невисокий фінансовий поріг входу та невеликі вимоги до навичок / досвіду. Наразі можна знайти десятки сайтів, які повністю орієнтовані на продаж товарів ручної роботи від майстрів або мають окремий розділ під хендмейд.
Тим не менш не варто розпилятися на всіх — не вистачить ні сил, ні часу. Ми порекомендуємо основні три, які користуються заслуженою багаторічною довірою покупців та репутацію, яка близька до ідеальної. Серед них — Etsy, Amazon (з розділом Handmade) та eBay.
Etsy
На сьогодні саме Etsy є найбільш популярним міжнародним маркетплейсом для продавців і покупців ексклюзивних товарів та зроблених вручну товарів. За останні роки статистика його активних користувачів постійно збільшувалася і на сьогодні складає понад 100 млн осіб з десятків різноманітних країн світу. Середня щоденна активна аудиторія вже давно перейшла за відмітку в півмільйона покупців.
Відкрити магазин та продавати речі на Etsy можнуть виробники, які спеціалізуються на таких типах товарів, які дозволені платформою:
- Хендмейд-речі (зроблені вручну речі): іграшки, прикраси, одяг, аксесуари, декор, меблі, інше.
- Мистецтво і колекціонування: принти, живопис, скульптура, скляне мистецтво, колажі, інше.
- Допоміжні товари для творчості: набори «зроби це сам», інструменти, техніка для самостійного виготовлення ручей ручної роботи.
- Фабричні вироби з унікальними принтами: під замовлення конкретного клієнта або завчасно змодельовані.
- Майстер-класи, курси та інші навчальні матеріали у цифровому вигляді.
- Вінтажні речі, товари з лімітованим випуском, котрі мають колекційну цінність — платівки, диски і так далі.
Якщо раніше Etsy мала власну платіжну систему Etsy Payments, але не надавала до неї доступ для українських акаунтів, то наразі отримання платежів українськими магазинами вже доступне. Але, якщо є бажання, платежі можна буде отримувати і через альтернативні напрямки — наприклад PayPal.
Переваги та недоліки Etsy для українських хендмейд-продавців | |
Переваги | Недоліки |
Легкий та простий початок використання | Складно конкурувати з великою кількістю інших магазинів платформи |
Відсутність плати за створення магазину | Оголошення розміщуються платно |
Наявність дієвих платних інструментів просування магазину від маркетплейсу для всіх бажаючих (гарантований результат) | Декілька комісійних відрахувань за угоду, що ускладнює розрахунок економічно обґрунтованої ціни |
Невисокий показник комісії (6,5% і податки) | Служба підтримки відповідає тільки через email |
Вбудовані системні аналітичні інструменти для відслідковування показників магазину | Знадобиться час для вивчення всіх нюансів нішової платіжної системи Etsy Payments, яка мала знайома українцям |
Amazon Handmade
Amazon — ще один топових та один з найвідвідуваніших маркетплейсів планети. Його окремий розділ під назвою Amazon Handmade — ще одне непогане місце, де можна було б зареєструватися тим, хто хоче розібратися, як продавати хендмейд за кордон вигідно. Вироби ручної роботи на цьому сайті користуються неабияким попитом, що підтверджується статистикою сервісу. Дана категорія входить в число розділів, які мають найбільшу кількість успішних продавців з великими доходами.
При цьому, на відміну від попередньої описаної нами платформи, конкуренція на Amazon більш поблажлива. Все через те, що лише 6% активних магазинів платформи спеціалізуються на хендмейді. А серед дозволених товарів максимальне різноманіття — від одягу і до унікальних брелоків для тваринок.
Помітний недолік вибору Amazon Handmade — це те, що реєстрація і старт роботи на маркетплейсі трішки складніші. Для цього треба:
- Створити аккаунт на основній сторінці маркетплейсу.
- Створити і подати заявку на участь в спільноті майстрів.
- Дочекатися листа, яке буде містити посилання-запрошення в розділ Amazon Handmade для продавців.
В залежності від ринків, на які ви орієнтуєтесь, треба розуміти один нюанс. Використовувати розділ для продажу хендмейд товарів користувачам з Європи можна лише тоді, коли у вас зареєстрована повноцінна юридична особа. Якщо ж в пріоритеті американський покупець, то достатньо просто мати статус ФОП.
Переваги та недоліки Amazon Handmade для українських хендмейд-продавців | |
Переваги | Недоліки |
Невелика конкуренція | Отримати доступ до розділу для хендмейду можна лише після оплати професійного аккаунту Amazon (вартість — 40 доларів). Після схвалення оплату можна відмінити |
Відсутність плати за розміщення і відсутність строків розміщення | Продаж цифрового хендмейду не підтримується |
Соціальні можливості після створення профілю майстра, який може розповідати про бізнес і підвищувати лояльність спільноти клієнтів | Оплата приходить не швидко — після 24 днів з моменту відправки покупцю |
Безліч рекламних можливостей на основі Amazon Ads | Тривала перевірка доказів того, що ви дійсно займаєтесь виготовленням товарів ручної роботи (може займати до двох тижнів очікування) |
Десятки допоміжних сервісів від Amazon | Найвища комісія серед конкурентів (15% за кожен успішний продаж) |
eBay
Ще один світовий лідер, який трішки поступається Amazon — це eBay. Він також непогано підходить для реалізації товарів ручної роботи. Серед відвідувачів ці пропозиції в сукупності займають десяте місце по популярності. Унікальною можливістю платформи є вибір одного з двох варіантів продажу — за фіксований цінник чи за суму, яка буде отримана в результаті відкритого аукціону тривалістю близько тижня.
Комісія маркетплейсу eBay трішки менша за конкурента у вигляді Amazon — всього 10% з кінцевої суми угоди. Особливих умов до хендмейду також немає. Їх можна розміщувати так само, як і будь-яку іншу продукцію.
Створити свій магазин на eBay найбільш вигідно не тим, хто націлений на міжнародні ринки, а тім, хто хоче масштабувати бізнес саме на США. Жителі Сполучених Штатів — основна категорія відвідувачів платформи.
Переваги та недоліки eBay для українських хендмейд-продавців | |
Переваги | Недоліки |
Легка реєстрація, жодних вимог до оплати і внесків | Регулярні перевірки і підвищена можливість блокування акаунтів зі складною процедурою розблокування |
50 перших оголошень безкоштовні, а далі по 35 центів за штуку | Вимогливість покупців із США до швидкою та якісної доставки |
Обов’язкова абонплата відсутня | Служба підтримки доступна лише через email |
Наявність платних інструментів для просування | |
Наявність платних сервісів, які полегшують і автоматизують роботу |
Додатковий власний сайт
Створення власного сайту — це вимоглива до ресурсів задача, але, після відкриття сторінок на маркетплейсах, вона гарантує бізнесу додаткові потужності для розвитку. Всім, хто хоче не просто продавати товари через посередників, а розвивати впізнаваність власного бренду на конкретному ринку, обов’язково потрібно створити власний локалізований сайт.
Окремий інтернет-магазин — це те, що дозволить економити на комісійних, підтримувати з клієнтами більш тісні та тривалі відносини, повністю контролювати аспекти комунікації з покупцями і формувати сталу лояльність.
Власний сайт — це:
- власні умови;
- відсутність залежності від сторонніх правил;
- можливість вибору унікальних платіжних інструментів;
- самостійний вибір оформлення;
- своя цінова політика.
А якщо застосувати інструменти SEO (контекстна і таргетована реклама, контент-маркетинг та інші) — можна гарантувати сталий потік нових клієнтів на сайт, який, з часом, вимагатиме значно менше витрат, ніж аналогічний на маркетплейсах.
Запуск власного сайту з продажу хендмейду вимагає адаптації під конкретний ринок або групу міжнародних ринків. Найбільші витрати йдуть на:
- Якісну локалізацію англійською та іншими мовами — потрібно, щоб це був не машинний переклад, а якісна жива мова, яка не створюватиме побоювань у відвідувачів.
- Підключення платіжних систем, які популярні та не заборонені у цільових країнах.
- Заключення договорів з популярними та якісними локальними службами доставки.
- Гарантування живої клієнтської підтримки основними мовами клієнтів.
Користь соцмереж для продажу хендмейду
На сьогодні 25% покупок хендмейду та інших товарів здійснюється покупцями напряму чи опосередковано через соціальні мережі, тому ігнорувати даний фактор неможливо. Додатково — якісне ведення та наповнення сторінки в соцмережі дозволить підвищити впізнаваність бренду та відчуття його надійності серед потенційних покупців.
Основні рекомендації такі:
- Проведіть аналіз своєї аудиторії та визначте, хто в неї входить по різним параметрам і критеріям.
- Проведіть аналіз аудиторії різних соцмереж на доцільність створення там аккаунту бренду (можливо, у деяких з них буде мало ваших потенційних клієнтів).
- Створіть сторінки в соцмережах, які відповідають вашим цілям з просування.
- Є сенс вести окремі сторінки бренду для різних мовних категорій клієнтів (наприклад — не змішувати український аккаунт з англомовним).
Основа успішних продажів у соцмережах — активне ведення сторінок з соціальної точки зору, постійна публікація товарів, комунікація з тими, хто залишає коментарі. Більшість користувачів не робить покупку одразу ж після знайомства з брендом, а приймає таке рішення пізніше, коли вже давно слідкує за його активністю в соцмережі.
Загальні висновки
Масштабування хендмейд-бізнесу на закордонні ринки — складне, але посильне завдання. Варто пробувати себе на різних платформах і використовувати різноманітні інструменти, щоб знайти свій ефективний напрямок. Маркетплейси — це ідеальний варіант для старту, але, у випадку успішності та популярності вашої продукції, варто задуматись над тим, щоб розвивати власний бренд, власну незалежну та впізнавану платформу, власні правила взаємодії з клієнтами. Бажаємо вам удачі!