У цій статті ми детально розкриємо більшість питань щодо цінників на продукти та товари, які стосуються непродовольчої категорії. Також розповімо про нюанси щодо меню таких бізнес-проектів зі сфери громадського харчування. Не залишимо поза увагою оформлення штрих-кодів та цінників під час акцій. Остання та одна з найголовніших підтем статті стосуватиметься питання санкцій за невиконання чи неналежне виконання вимог законодавства у сфері оформлення цінників.
Цінники на продукти та непродовольчі товари
Обов'язкова наявність окремого та чітко заповненого цінника регулюється Законами України . Вимога обов'язково незалежно від того, як саме здійснюється оплата – готівкою або за допомогою банківської картки.
Залежно від типу товару до цінника пред'являються окремі вимоги. Інформація, що розміщується на ньому, залежатиме від того, що продається: продукти або продтовари.
Цінник на продукти обов'язково повинен включати такі дані:
- Назва товару;
- показник сорту, якщо такий параметр є;
- ціна (вартість за 1 кг чи 100 гр продукту);
- вага (якщо входить до категорії фасованих – «вага + загальна ціна»);
- дата;
- підпис посадової особи (або аналог у вигляді штрих-коду, про який ми розповімо в одному з підпунктів нижче).
У разі непродовольчих товарів (одяг, техніка, інше), на ціннику обов'язково потрібно вказати:
- назву;
- вартість за метр, кілограм, одиницю;
- сорт, якщо є залежність підсумкової вартості від цього параметра.
Ще раз наголошуємо, що до формування та заповнення цінника потрібно ставитись уважно. Вказівка лише ціни або відсутність якихось важливих параметрів є ймовірною причиною майбутніх проблем та штрафних санкцій. Наглядові органи не проґавлять можливості зловити вас на помилці.
Ціна на ціннику завжди фіксується з урахуванням податків. Додатково відображати обсяг податку на додану вартість не потрібно .
Якщо продаж здійснюється за рекомендованими виробником цінами, які були вказані на упаковках, друкувати цінник не обов'язково. Якщо є своя націнка від магазину, обійтися без цінника не вийде .
Також не слід забувати, що будь-який покупець має право вимагати від магазину документацію, яка підтверджує ціни магазину.
Якщо товар з тієї чи іншої причини закінчився, поспішайте прибрати цінники, щоб не вводити клієнтів в оману та не створювати додаткових труднощів для обох сторін.
Чи є вимоги щодо дизайну цінників в Україні
Актуально законодавство України не має чітких вимог щодо дизайну цінника. Немає нормативів для одноманітності зовнішнього вигляду, кольору, форми чи матеріалів.
Залежно від можливостей магазину оформляти цінники можна шляхом:
- класичного друку;
- проштампування;
- за допомогою етикет-пістолета;
- ручного листа, використовуючи ручку або маркер.
Але заборонено використовувати інструменти, які легко стерти (наприклад, олівець). Єдина чітка вимога – написи мають бути розбірливими та читаними.
Ще однією унікальною вимогою є обмеження для ресторанів високого класу. Їхні прейскуранти та меню, до всього іншого, повинні бути оформлені не просто правильно, а й естетично красиво.
Цінники у громадському харчуванні: особливості оформлення
Бари, кав'ярні, ресторани та кафе мають унікальні правила для оформлення цін. За фактом аналогом цінників у них може виступати меню. У ньому вказується назва (ім'я) товару, його вага, ціна за штуку або за 100 гр.
Також не забороняється користуватися грифельними дошками, які поширені саме в кав'ярнях.
Вимоги до підпису на ціннику: кому обов'язково використати, а кому є альтернативи
Для тих, хто торгує в роздріб, є такі вимоги:
- Якщо штрих-коди не використовуються, потрібно залишити підписи на цінниках та прейскуранті (робить це сам підприємець чи відповідальний працівник). Також обов'язковим є вказівка дати. Якщо магазин належить фізичній особі підприємцю, друк не потрібний.
- Якщо налагоджено маркування товарів штрих-кодами, підписи не потрібні. У такій ситуації застосовуються етикет-пістолети чи ярлики на спеціальній стрічці.
- Для виїзної торгівлі у дрібний роздріб справедливі правила з першого підпункту.
Оформлення акцій, уцінок, знижок та розпродажів на ціннику
Якщо магазин провів запланував зміну вартості своєї продукції, цей факт має бути чітко зафіксовано у ціннику. Важливо зробити все так, щоб споживач не був введений в оману. Інакше можна нарватися на проблеми з боку регуляторів.
У випадку зі знижками, розпродажами, акціями закони забороняють залишати на ціннику виключно спеціальну ціну. Правила роздрібної торгівлі зобов'язують інформувати споживачів у тому, скільки коштував товар до актуального падіння ціни.
У разі переоцінки, потрібно просто перекреслити стару вартість і поруч вказати нову / наклеїти новий цінник поверх старого. Якщо ж переоцінка була здійснена на основі втрати товаром якості, це потрібно зафіксувати на ціннику.
Якщо кілька одиниць продукції реалізується за ціною одного, це слід зазначити у ціннику. Обов'язково потрібно показати позаакційну вартість окремого товару (1 штуки). Також важливо вказати термін дії промо-акції, а також додаткові обмеження (наприклад, щодо продажу в одні руки).
Державне регулювання та санкції
Якщо органи нагляду зафіксують товар без цінника, вам загрожуватиме штраф у розмірі 30% від його ціни. При цьому зафіксовано поріг санкції у 85 грн. Доведеться сплатити, як мінімум, цю суму.
Адміністративний штраф, закріплений у законі , закріплює суму від 17 до 170 грн за перше, та від 85 до 459 грн за повторне порушення протягом 12-місячного терміну.
Крім цього, є шанси нарватися на штрафи за надання недостовірної інформації (наприклад, цінник не відповідає підсумковій вартості на касі). У разі розгляду можна нарватися на санкцію обсягом від 170 до 850 грн. Повторне провадження збільшить штраф до 850-3400 грн.
Саме тому важливо, щоб кожен співробітник розумів, що контроль правильності заповнення та актуальності інформації цінників є важливим завданням.