Податкова служба в Україні має обов'язкову вимогу до всіх суб'єктів підприємницької діяльності. Кожен із них має працювати відповідно до кодів КВЕД, які вносяться до реєстру платників єдиного податку. У цій статті ми коротко та доступно розповімо про те, що це таке та як працює дана система.
Що таке КВЕД
КВЕД – це офіційно закріплений класифікатор видів економічної діяльності в Україні. Його використання закріплено як за юридичними особами, так і за фізичними особами-підприємцями. Класифікатор є спеціальним кодом, що визначає основну і другорядну зайнятість суб'єкта в державному реєстрі.
Офіційний сайт Кведів України:
Актуальний список КВЕДів можна переглянути на спеціальній сторінці державного сайту Укрстат .
Отримання доходів з підприємницької діяльності дозволено виключно у суворій відповідності до раніше зареєстрованих кодів КВЕД.
У випадку, якщо діяльність ведеться поза зареєстрованим кодом, існує можливість втратити статус платника єдиного податку. Також з'являється можливість додаткового нарахування податків та інші негативні наслідки.
Саме КВЕД визначає те, який податок від місцевих рад застосовуватиметься для бізнесу. Завдяки правильній вказівці коду, можна отримати, наприклад, не 20% податку (від мінімалки), а 10%, якщо такий тариф для діяльності встановили депутати.
Хто, крім податкової, слідкує за КВЕД кодами бізнесу
Найбільше цією інформацією цікавляться такі суб'єкти:
- банки;
- контрагенти (бізнес-партнери у договірних відносинах бізнесу).
Будь-які фінансові взаємини з банком (отримання кредиту, овердрафт, факторинг) призведе до розшифрування доходів цієї фінансової структури. Банк спробує зрозуміти специфіку ваших доходів за кожним із зазначених напрямів (чи немає переваг чи інших проблем).
Таким чином, він зрозуміє, наскільки бізнес стабільний, надійний і чи можна давати йому гроші. До того ж відділ фінансового моніторингу також перевірить, на яку діяльність піде зазначена сума (чи відповідає вона вашим КВЕДам).
Відповідальні контрагенти теж не нехтуватимуть перевіркою КВЕДів. Їм буде важливо, щоб коди відповідали діяльності, зазначеній у реєстрі. В іншому випадку ФОП може опинитися у статусі фізичної особи. А доходи оподатковуватимуться непотрібним нікому.
Що таке основний КВЕД
По тому чи іншому бізнесу можна встановити одразу кілька кодів КВЕД. Тим не менш, завжди є основний напрямок діяльності (з найзначнішим доходом). Саме воно має отримати код КВЕД, який називається основним.
При поданні заявки на реєстрацію основним вважатиметься той код, який вказали найпершим у списку.
Приклад: можна зареєструватись як ФОП фотографа, але іноді надавати консультаційні та інші освітні послуги. КВЕД для професії фотографа буде основним.
Чому важливо вказувати додаткові КВЕДи
На момент реєстрації нового бізнесу є можливість закріплення широкого списку послуг та діяльності, якими планує займатися ФОП. Ліміту за кількістю КВЕД-кодів немає. Зробити це можна навіть онлайн. Зробити це можна через сервіс Дія.
Експерти рекомендують реєструвати варіанти навіть на перспективу. Тобто вказуватиме додаткові види діяльності, якими ви, ймовірно, займатиметеся не зараз, а через рік-два. Не важливо, що зараз вони не будуть приносити дохід.
Реєстрація КВЕД із незв'язаних сфер
Актуальне законодавство не забороняє проводити реєстрацію кодів із різних сфер (торгівля, оренда, будівництво тощо). Можна використовувати різні КВЕД навіть без обмеження на їх кількість.
З іншого боку, цим можна нашкодити бізнесу. Ті суб'єкти, які проводитиму перевірку даних, можуть засумніватися у чесності та законності бізнесу. Періодично велика різноманітність КВЕДів, закріплених за одним ФОПом, свідчить про фіктивність бізнесу або сумнівність його операцій, про спроби уникнути податків.
Так, це не завжди так. Але завжди викликає додаткові сумніви та поглиблену перевірку.
Проблеми з пошуком КВЕД
На жаль, актуальний список кодів є застарілим. Він не встигає за реаліями часу і не підлаштований під багато сучасних професій (СММ-фахівець, блогер, коуч і т.д.).
У зв'язку з цим рекомендується вибирати коди із суміжних сфер. Це не буде помилкою і не спричинить покарання.
Процедура реєстрації нових КВЕД
Додати новий або виключити старий код можна будь-якої миті. Протягом наступних 24 годин запис у реєстрі буде оновлено. Найзручнішим та найбезкоштовнішим варіантом буде реєстрація через «Дія».
Робимо таке:
- Входимо до особистого кабінету за допомогою електронного цифрового підпису.
- Переходимо до розділу «Послуги».
- Вибираємо "Внесення змін до ФОП".
- Далі відображається список доступних розділів для змін. Там потрібно вибрати варіант «Види економічної діяльності» та натиснути на пункт «Редагувати».
- У порожньому рядку необхідно почати вводити необхідний код і система сама підкаже варіанти.
- Після цього вибираємо потрібний код та підтверджуємо зміни.
- Підписуємо рішення за допомогою електронного підпису та очікуємо.
Через 24 години можна самостійно перевірити, чи внесено зміни. Для цього потрібно зайти на сайт Міністерства юстиції та запровадити ПІБ або РНОКПП.
Ймовірна відповідальність за відсутність кодів КВЕД
Якщо ФОП знаходився на загальній системі оподаткування, то за дохід за незареєстрованою діяльністю потрібно буде сплатити 18% ПДФО та 1,5% ВЗ із загальної суми (не чистого доходу). Відбувається це через те, що цей дохід дорівнює доходу фізичної особи, а не ФОП.
«Єдиники», які не вказали КВЕД та отримали у конкретній сфері дохід, підпадають під штраф у розмірі 15% єдиного податку та одразу ж «злітають» на загальну систему оподаткування.